2024-03-28T17:03:57Zhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/oai/request
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/2922016-02-19T13:10:50Zhdl_123456789_291Reflexiones sobre el aprendizaje y algunas de sus perturbacionesReflections on the learning and some of its disturbancesCalzetta, Juan J.PsicologíaAprendizajePsicoanálisisNiñosEl presente trabajo sostiene la necesidad de incluir la perspectiva teórica psicoanalítica en el abordaje de la cuestión del aprendizaje y sus dificultades. Desarrolla brevemente dos líneas que pueden seguirse en el pensamiento metapsicológico freudiano: el aprendizaje por experiencia biológica y el que se basa en la identificación. Considera que la complejidad propia del proceso de aprendizaje en el ser humano no suele ser adecuadamente tenido en cuenta en la mayoría de los abordajes teóricos o clínicos. Ilustra con el resumen de dos casos que muestran otros tantos procesos sintomáticos, claramente diferentes entre sí, pero localizados ambos en el terreno de lo psicológico. Concluye con algunas consideraciones sobre las condiciones de aprendizaje y el papel de la escuela.The present paper states the need to include the perspective of the Psychoanalytic theory in the approach of the process of learning and its difficulties. It briefly develops two lines that can be followed in Freud metapsychological thinking: learning by means of the biological experience, and learning based on identification.
It considers that the process of learning’s own complexity in human beings is often not adequately taken into account in most theoretical or clinical approaches.
The paper is illustrated by two clinical cases, which show other symptoma-tic processes; clearly different from each other, but which are both located in the psychological field. It ends with some reflections on the conditions of learning and the role of school.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T15:07:35Z2009-05-06T15:07:35Z2002Articleapplication/pdfCalzetta, J. J. (2002). Reflexiones sobre el aprendizaje y algunas de sus perturbaciones. Cuestiones de infancia, 6, 13-23.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/292Cuestiones de infancia, 6, 13-23 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/2932016-02-19T13:11:30Zhdl_123456789_291Trastornos de aprendizajeUpheavals of learningFrizzera, Osvaldo T.PsicologíaAprendizajeInhibiciónPsicoanálisisNiñosEl síntoma de un niño tiene una complejidad que hace imprescindible despejar la consulta, tratando de ubicar el momento y la procedencia de la demanda. Despejar la consulta es considerar los distintos intervinientes: el niño, los padres y los que muchas veces llegan a promoverla: la escuela o el pediatra. Cada vez son más las consultas que llegan del ámbito escolar. Sabemos bien que estos problemas encubren siempre otra cosa y es el psicoanalista el que abre las puertas hacia el contexto en el que se sitúa el niño; hacia el discurso colectivo en el que está inmerso. La palabra trastorno incluye fenómenos diversos al síntoma; ellos son las inhibiciones o los actings (los llamados chicos “sin límites” y/o “hiperkinéticos”). En estos casos, el niño en posición de objeto no puede realizar el acto de aprender. Un material clínico de una niña de 9 años ilustra las particularidades de este tipo de consulta, con la inclusión de las intervenciones del analista y comentarios sobre el aburrimiento. A partir de esta suerte de modelo clínico se describe un intento de aplicar hipótesis originadas de la interpretación de conceptos teóricos de Freud y de Lacan.The boy’s symptom has a complexity that makes necessary to figure the real problem out, trying to reach the moment and the origin of the demand. To figure the real problem out is to consider the different actors involved: the boy, the parents, the school or the doctor. These problems implies lots of manifestations of the symptom, like inhibitions or actings (the boys without limits or the ones called “hyperactive”). In these cases, the boy is seen as an object that cannot fit into the learning process.
A clinical material of 9 year-old girl shows problems of these kind, with the annalist remarks y some thoughts about boredom included. Starting with this sort of clinical pattern, the author describes an attempt of applying these hypotheses originated in the interpretation of Freud’s and Lacan’s theoretical concepts.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T15:12:56Z2009-05-06T15:12:56Z2002Articleapplication/pdfFrizzera, O. T. (2002). Trastornos de aprendizaje. Cuestiones de infancia, 6 , 36-43.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/293Cuestiones de infancia, 6 , 36-43 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/2942016-02-19T13:11:54Zhdl_123456789_291Operaciones conjuntas sobre el fracaso escolarCombined operations on the scholastic failureWaserman, MarioPsicologíaFracaso escolarAprendizajePsicoanálisisEste escrito investiga los obstáculos que genera el fracaso escolar, especialmente en el transcurso de la etapa genital descripta por Freud, en la cual toma impulso la pulsión epistemofílica y se engarza con el registro simbólico. Hace hincapié, asimismo, en las operaciones conjuntas de rescate de un niño en riesgo de fracaso escolar que deben estar presentes en la mente del psicoanalista y del educador.This paper studies the obstacles that generates school failures; specially during the course of the infant genital phase described by Freud, in which the episthemofilic pulsion is impeled and is linked with the symbolical register. It focuses also in the different joint remedial that are needed for a child in risk of school failure that should be present in the mind of psychoanalists and educaters.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T15:15:06Z2009-05-06T15:15:06Z2002Articleapplication/pdfWaserman, M. (2002). Operaciones conjuntas sobre el fracaso escolar. Cuestiones de infancia, 6, 44-59.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/294Cuestiones de infancia, 6, 44-59 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/2952016-02-19T13:12:17Zhdl_123456789_291Caso “Federico””Federico” caseDiumenjo, SilviaPsicologíaPsicoanálisisNiñosCasos psicoanalíticosFederico tiene 9 años. Motiva la consulta su rendimiento escolar y su conducta en clase. Su atención es dispersa, el rendimiento lento, requiere una atención constante de la docente. Le cuesta redactar, cuenta con los dedos, es hiperactivo. Al momento de la consulta tiene enuresis nocturna, aunque ésta remite rápidamente una vez comenzado el tratamiento. En la descripción del caso cobran relevancia el particular vínculo entre los padres, el peso de la presencia de la abuela paterna, como también parte de la historia de cada uno de los progenitores. Asimismo, resulta significativo un episodio ocurrido a los 2 años de Federico, en una pileta, donde hubo riesgo de vida.Federico is a nine years old child. His school performance and his class behaviour motivated a consultation. He has disperse attention, slow performance and he requires constant attention from his teacher. He has writing troubles, counts with his fingers, and is hyperactive. At first, when the treatment began he presented night enuresis, though soon after it receded. On describing this case, a special bond between his parents, the importance of his paternal grand mother, as well as the history of both parents become relevant.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T15:17:09Z2009-05-06T15:17:09Z2002Articleapplication/pdfDiumenjo, S. (2002). Caso “Federico”. Cuestiones de infancia, 6, 61-66.http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/295Cuestiones de infancia, 6, 61-66 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/2962016-02-19T13:12:35Zhdl_123456789_291Comentario sobre el “caso Federico”Commentaries about “Federico case”Hasson, AliciaPsicologíaPsicoanálisisNiñosCasos psicoanalíticosEn los comentarios se toman en cuenta algunos datos significativos de la historia del niño, como así también ciertos datos con relación a sus padres, que permiten inferir parte de la historia de los mismos. En este sentido es tomada la hiperactividad del niño como un intento de descarga de la tensión que no ha encontrado otra vía de tramitación. Las características del contexto familiar dificultan la posibilidad de constituir una trama representacional necesaria para el rescate de la propia subjetividad. El aprendizaje, entonces, aparece como un mero esfuerzo adaptativo a algo que le es ajeno. En este sentido, el análisis se constituye en una “otra manera de aprender” en la cual aprehender su propia historia.Significant data about the child’s history as well as some facts related to his parents, are herein commented these allow us inferring part of their own history.
The hyperactivity of the child is considered as an attempt to discharge the strain which has no other way of being processed. The characteristics of the family context are an obstacle to create the representational net required for the rescue of his own subjectivity .Learning, then appears as a mere adaptive effort, to something which turns alien to him.
Therefore, the analysis becomes “another way of learning” and so conceive his own history.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T15:18:56Z2009-05-06T15:18:56Z2002Articleapplication/pdfHasson, A. (2002). Comentario sobre el “Caso Federico”. Cuestiones de infancia, 6, 69-71.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/296Cuestiones de infancia, 6, 69-71 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/2972016-02-19T13:13:09Zhdl_123456789_291Las escenas de FedericoThe scenes of FedericoGamondi, AliciaPsicologíaPsicoanálisisNiñosCasos psicoanalíticosUn niño y su madre han vivido una experiencia extrema que necesitan elaborar. Ellos intentan que “algo” con relación a un saber puede rescatarlos de la trampa, pero necesitarán de otro que los sostenga, capaz de soportar, tanto la ansiedad de las preguntas como el impacto de las respuestas.A child and his mother have gone through an extreme experience wich they need to reflect on. They feel that “a piece” of knowledge might be chat gets them out of the tramp, but it will be necesary to count on somebody who backs them up, capable of bearing both the anxiety for questions and the strength of answers.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T15:21:03Z2009-05-06T15:21:03Z2002Articleapplication/pdfGamondi, A. (2002). Las escenas de Federico. Cuestiones de infancia, 6, 72-76.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/297esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/2982016-02-19T13:13:40Zhdl_123456789_291Inteligencia, pensamiento, simbolizaciónIntelligence, thought, symbolizationBleichmar, SilviaPsicologíaAprendizajeInteligenciaPsicoanálisisDefiniendo a la inteligencia como “proceso de adaptación y coordinación de conductas con arreglo a metas”, la autora plantea que el inconsciente no es el lugar de esos intercambios adaptativos. Se considera que “el inconsciente debe ser pensado en el marco de una a-intencionalidad radical, como un espacio psíquico sin sujeto y en virtud de ello que se sostiene al margen de toda adaptación. La adaptación es una cuestión del sujeto, en el sentido estricto, como aquel que es consciente de su propia existencia, y el inconsciente, por su parte, se ecuentra al margen de todo tipo de razonamiento con arreglo a metas, se rige por la repetición, y en virtud de ello es el lugar desde el cual se pone en riesgo –e incluso se somete a fracaso- la posibilidad misma de la adaptación”. Se propone, entonces, abrir –desde el psicoanálisis- la posibilidad de pensar los procesos de constitución psíquica con la relación a la inteligencia, distinguiendo los problemas de aprendizaje de los problemas de constitución de aquélla.Defining the intelligence as “a process of adaptation and coordination of behaviour in order to attain goals”, the author contends that the unconscious is not the place in which these adaptative exchanges occur. It is mantained that “the unconscious must be thought of within the frame of a radical un-intentionality, as a subjectless psychic space, which, because of this, stands quite apart from any adaptation. Adaptation is a matter for the subject, in the strictest sense: one that is conscious of its own existence. The unconscious has nothing to do with reasoning to attain goals; instead, it is ruled by repetition, making it the place from where the very posibility of adaptation can be jeopardized or even made to fail”.
Thus it is intended to open the posibility of thinking psychoanalytically the processes of psychical constitution in their relation to the intelligence while at the same time distinguishing the problems of the latter’s constitution from the disturbances of learning.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T15:23:07Z2009-05-06T15:23:07Z2002Articleapplication/pdfBleichmar, S. (2002). Inteligencia, pensamiento, simbolización. Cuestiones de infancia, 6, 77-97.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/298Cuestiones de infancia, 6, 77-97 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/2992016-02-19T13:14:06Zhdl_123456789_291Constitución psíquica, dificultades de simbolización y problemas de aprendizajePsychic constitution, difficulties of simbolization and problems of learningAlvarez, PatriciaPsicologíaAprendizajeDificultades en el aprendizajePsicoanálisisSimbolizaciónEl presente trabajo se circunscribe a las condiciones psíquicas para el aprendizaje escolar, a partir de la reflexión de las innumerables cuestiones que pone en juego una clínica psicoanalítica que relaciona los factores subjetivos con la actividad del pensamiento puesta en juego en la producción de conocimientos escolares. Se pone en relación la oferta simbólica de la escuela con las exigencias de complejización psíquica que representa para el niño, especialmente a través del proceso sublimatorio y el deseo de aprender. Se presentan los núcleos problemáticos referidos a la apropiación de novedades y confrontación con lo desconocido, que se despliega en el aprendizaje escolar.This work is about psychological conditions for school learner. Many of this reflections are based on Psychoanalytical Therapy, so that we connect subjective factors with the thinking process. We associate school symbolical offer with the requirement of psychic process, specially sublimation process and knowledge desire.
Problematical issues make reference to news appropriation and the unknown confrontation that allow and develop school learner.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T15:25:16Z2009-05-06T15:25:16Z2002Articleapplication/pdfAlvarez, P. (2002). Constitución psíquica, dificultad de simbolización y problemas de aprendizaje. Cuestiones de infancia, 6, 98-106.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/299Cuestiones de infancia, 6, 98-106 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/3002016-02-19T13:38:51Zhdl_123456789_291El déficit atencional y su sustrato: enfoque teórico-clínicoThe atencional deficit and their substrate: theoretical-clinical approachRoitman, Clara R.PsicologíaPsicoanálisisNiñosAprendizaje escolarAtenciónEn este trabajo considero al déficit atencional como un trastorno temprano, en el yo real primitivo, en su camino de organización hacia el yo placer purificado: se produce una alteración en el pasaje de cantidades (pulsionales) a su cualificación, y el establecimiento de ritmos. Cuando se alteran estos movimientos iniciales surgen dificultades en el establecimiento de la conciencia inicial, la atención y/o la memoria. El marco conceptual que utilizo es el freudiano, intentando conectar la sintomatología con las hipótesis teóricas que permiten establecer las correspondencias entre dos polos de la teoría. El déficit atencional parecería estar vinculado a una suspensión de la atención, que aparentemente se desconecta por segundos del mundo sensorial o cognitivo. Si nos atenemos solamente a la descripción del fenómeno, podríamos decir que lo que se “borra” es el sujeto psíquico capaz de sostener la atención sobre procesos que provienen de la vía de la percepción, o sobre sus propios procesos afectivos o cognitivos: es la conciencia primaria la que está alterada. El déficit atencional se convierte en problemático cuando el niño comienza algún tipo de escolaridad, aún cuando su origen es temprano. En algunos casos la familia puede notar alteraciones previas. En la mayor parte de los casos estos niños revelan un coeficiente intelectual normal o superior. Si este trastorno no es pesquisado a tiempo, los niños quedan apresados en un falso diagnóstico de incapacidad o mal rendimiento escolar, que influye, en su autoestima, en su desarrollo afectivo y en su posición frente al conocer.I consider, in this paper, the attentionnal deficiency as an early alteration in the real primitive ego, in its way of organization to the purified pleasure ego: an alteration is produced in the passage of quantities (drives) to its qualification, and the settlements of rythms. When these initial movements are alterated, difficulties appear in the settlement of the initial conscience, attention and/or memory.
I use the conceptual frame of Freud and I am trying to connect symptomatology with the theoric hypothesis that permit to set the relations between two poles of the theory.
The attention deficiency seems to be related to a momentary stop of the attention, apparently disconnected for few seconds from the sensorial and cognitive world. If we not only concentrate at the description of the phenomenon, we could say that what it’s “erased” is the subject psychic, which is able to pay attention to the process that comes from the perception way, or from its own emotional or cognitive process: it’s the alteration of the primary conscience.
The attentionnal deficiency becomes a big problem when the child starts to go to the school, even if this alteration started early in his life.In some cases the family were aware of the previous alterations. In most cases these children have a normal or superior intelectual coefficient. If this alteration is not detected in time, these children can be captured in a false diagnostic of incapacity or bad school performance, which has influence in their self-esteem, in their emotional development and in their attitude to learn.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T15:27:32Z2009-05-06T15:27:32Z2002Articleapplication/pdfRoitman, C. R. (2002). El déficit atencional y su sustrato: enfoque teórico-clínico. Cuestiones de infancia, 6, 107-130.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/300Cuestiones de infancia, 6, 107-130 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/3012016-02-19T13:38:38Zhdl_123456789_291La educación como efecto visible de las vicisitudes, contradicciones y malestares de la culturaThe education like visible effect of vicissitudes, contradictions and malaises of the culturePelento, María L.PsicologíaEducación-historiaCulturaPsicoanálisisNiñosEl artículo se propone examinar el panorama educativo escolar a fines del siglo XIX y principios del siglo XX, y luego hacia el final del siglo XX y en los bordes del XXI. Analiza los determinantes teóricos y sociales en la concepción del niño y de la infancia, para explicar cómo incidieron estos factores en el sistema escolar. Para ello revisa los aportes de diferentes autores del siglo XX (Vygotsky, Montessori, Freud, Ferenczi, etc.) así como los planteos de semiólogos e historiadores contemporáneos (Corea, Lewkowicz). Realiza una lectura psicoanalítica de un pedido de ayuda realizado por la directora de un establecimiento escolar, ante la violencia inmanejable observada en uno de los cursos.This article attempts to examine the panorama of school education at the end of the 19th century and the beggining of the 20th as well as the end of the 20th and the beggining of the 21th.
It analyzes the social and theoretical determinants of the conception of children and childhood to explain their impact in the school system.To this end, it reviews the contributions of different authors (Vygotsky, Montessori, Freud, Ferenczi, etc.) belonging to the 20th century, as well as the opinions of contemporary historians and semiologists (Corea, Lewkowicz).
It carries out a psychoanalytical reading of the call for help made by the headmistress of a school, when faced with an unmanageable outburst of violence in one of the courses under her supervision.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T17:09:19Z2009-05-06T17:09:19Z2002Articleapplication/pdfPelento, M. L. (2002). La educación como efecto visible de las vicisitudes, contradicciones y malestares de la cultura. Cuestiones de infancia, 6, 132-144.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/301Cuestiones de infancia, 6, 132-144 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/3022016-02-19T13:38:21Zhdl_123456789_291El Pelouro: centro educativo de integración, sobre marginación e integraciónUbeira Santoro, TeresaRodríguez de Llauder, JuanPsicologíaEducaciónIntegración socialNiñosEste trabajo desarrolla algunas ideas de los directores del centro “El Pelouro”. Sostienen una posición de defensa de la integración de todos los niños, sin rótulos ni encasillamientos, en oposición a las posturas que plantean la “integración” del “deficiente” (y lo dejan ubicando en ese lugar). Los autores también afirman que la escuela tradicional tiende a la “normopatía”, en oposición a una normalidad saludable.This paper discusses some of the ideas of the directors of the centre “El Pelouro”, who take a firm stand on the defense of the integration of all children, without labels or placement in pigeonholes, as against those positions which advocate the “integration” of the “handicapped” (while keeping them in this place).They also mantain that traditional school has a tendency towards a “normopathy”, as opposed to a healthy normalcy.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-05-06T18:47:26Z2009-05-06T18:47:26Z2002Articleapplication/pdfRodríguez de Llauder, J., Ubeira Santoro, T. (2002). El Pelouro: centro educativo de integración. Sobre marginación e integración. Cuestiones de infancia, 6, 145-151.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/302Cuestiones de infancia, 6, 145-151 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/5772016-02-19T13:11:08Zhdl_123456789_291Vicisitudes del proceso de aprenderVicissitudes of the learning processJanin, BeatrizPsicologíaAprendizajePsicoanálisisNiñosAprender supone un trabajo psíquico, es un rendimiento en el que se entrecruzan los deseos y sus avatares, el yo y los ideales. Se desarrollan a lo largo del texto las vicisitudes del deseo de saber, los distintos tipos de memoria y sus avatares, así como las defensas y los modos de pensamiento. Se plantean, ligado a esto, diversas dificultades con relación al aprendizaje escolar: la ruptura de la trama representacional incons -ciente, la desmentida de un trozo de la realidad, la represión, la “copia” en lugar de la creación y los efectos de lo traumático. También los modos de la transmisión determinan diferentes efectos con relación al aprendizaje.Learning entails a psychic work; it is a performance in which the wishes and their avatars and the Ego and the ideals become interwoven. In this text, we discuss the vicissitudes that befall the wish to know, the different types of memory and their fates, as well as the different defences and modes of thought. In this regard, some difficulties concerning learning at school are outlined: disruption of the unconscious representational fabric, the disavowal of a fragment of reality, repression, “copy” in lieu of creation and the effects that traumatic events may have.
It is pointed out that the process or learning is also affected by the ways in which knowledge is transmitted.Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2009-09-29T18:59:13Z2009-09-29T18:59:13Z2002Articleapplication/pdfJanin, B. (2002). Vicisitudes del proceso de aprender. Cuestiones de infancia, 6, 24-35.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/577Cuestiones de infancia, 6, 24-35 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/18412016-02-18T18:02:07Zhdl_123456789_291EditorialJanin, BeatrizUniversidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)2012-07-24T16:54:27Z2012-07-24T16:54:27Z2002Articleapplication/pdfJanin, B. (2002). Editorial. Cuestiones de infancia, 6, 11.1666-812Xhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/1841Cuestiones de infancia, 6, 11 (2002)esEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR