2024-03-28T22:08:02Zhttp://dspace.uces.edu.ar:8180/oai/request
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/40352017-12-15T15:13:06Zhdl_123456789_4034
DSpace en UCES
author
Burin, Mabel
2017-12-15T15:07:38Z
2017-12-15T15:07:38Z
2016
Burin, M. (2016). Prólogo. Actualización en Estudios de Género: el Programa Post-doctoral en Estudios de Género en la UCES. Revista Científica de UCES, 20(1), 11-19.
2591-5266
http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/4035
Este número especial de la Revista Científica de la Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales está dedicado a los trabajos post-doctorales realizados en el marco del Programa Post-doctoral en Estudios de Género.
Este es un Programa iniciado en agosto de 2007, mediante la implementación de un subsidio otorgado por el Ministerio de Educación de la Nación (Programa de Promoción de la Universidad Argentina), que ha seguido extendiéndose con continuidad hasta la actualidad.
application/pdf
es
Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
Revista Científica de UCES, 20(1), 11-19 (2016)
https://www.uces.edu.ar/journalsopenaccess/index.php/cientifica/article/view/386
Prólogo
Article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URL
http://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/bitstream/123456789%2F4035/1/Burin_Prologo.pdf
File
MD5
1cea1a87ce7b38de3018190585090a28
268970
application/pdf
Burin_Prologo.pdf
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/40362017-12-19T12:35:57Zhdl_123456789_4034
DSpace en UCES
author
Rosalba Bueno, Lázaro
2017-12-15T15:09:31Z
2017-12-15T15:09:31Z
2016
Rosalba Bueno, L. (2016). Retos y obstáculos en el liderazgo de mujeres psicoanalistas mexicanas. Revista Científica de UCES, 20(1), 20-44.
2591-5266
http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/4036
El presente trabajo es el resultado de una investigación basada en dos tradiciones de investigación cualitativa: la observación participante promovida en un espacio de encuentro en la modalidad de “taller” y también de grupo de discusión. Con las cuales fue posible hacer visible los retos y obstáculos que han enfrentado diferentes mujeres psicoanalistas mexicanas que han ejercido funciones de liderazgo en instituciones.
Desde el enfoque de género se estudió la condición de marginación de la mujer, los criterios de igualdad entre los géneros, los valores atribuidos al empoderamiento femenino y los modos de ejercicio del poder. A partir de teorías psicoanalíticas se estudió la construcción de subjetividades femeninas en estas nuevas condiciones. Los resultados arrojan que, si bien ha habido cambios significativos, sigue estando presente la inequidad entre los géneros en todos los ámbitos, pero que se refleja con mayor precisión en el ámbito laboral.
No ha sido suficiente promover la igualdad legal, ya que las condiciones socioculturales conservan ideas tradicionales de una superioridad masculina para el ejercicio del liderazgo; una falsa idea que incluso comparten algunas mujeres y que contribuye a la desigualdad laboral entre mujeres y hombres. Las unidades de análisis para evaluar en este estudio fueron: a) liderazgo y feminismo; b) políticas de género, políticas de la subjetividad; c) ideas negativas acerca del poder y el liderazgo; d) características de las mujeres líderes; e) las mujeres y el liderazgo
This article is the result of an investigation based on two types of qualitative research: participant observation, which promoted a space for dialogue via a workshop model, as well as a focus discussion group. Through these methods, it was possible to make visible the challenges and obstacles that mexican psychoanalyst women in leadership roles have faced in their respective institutions.
The themes of marginalization of women, criteria of equality between genders, the values attributed to feminine empowerment, and the wayspower is exercised, are all studied through a focus on gender. Psychoanalytic theory was used to study the construction of feminine subjectivities in these new conditions. The results show that, although there has been a significant shift, there is still inequity between genders in all areas. It is reflected most precisely in relation to the work sphere.
It is not enough to promote legal equality, since socio-cultural conditions continue to propagate traditional ideas of masculine superiority in the exercise of leadership. This is a false idea that is shared even by some women and which contributes to work inequality between women and men. The units of analysis for this investigation were: a) leadership and feminism, b) gender and subjectivity politics, c) negative ideas regarding power and leadership, d) characteristics of women leaders, e) women and leadership.
Este trabalho é o resultado de uma investigação baseada em duas tradições de pesquisa qualitativa: a observação participante promovida em um espaço de encontro na forma de "oficina" e também em discussão em grupo. Com as quais foi possível fazer visíveis os desafios e obstaculos que enfrentaram diferentes mulheres psicanalistas mexicanas que tenham prestado funções de liderança nas instituições.
A partir da perspectiva de gênero foi estudada a condição de marginalização das mulheres, os critérios de igualdade entre os gêneros, os valores atribuídos ao empoderamento das mulheres e as formas de exercício do poder. A partir de teorías psicanalíticas, estudou-se a construção de subjetividades femininas nestas novas condições. Os resultados obtidos mostram que, embora tenha habido mudanças significativas, ainda está presente a desigualdade entre os gêneros em todas as áreas, mas se refletem mais precisamente no local de trabalho.
Não foi suficiente promover a igualdade jurídica, já que as condições socioculturais preservam as ideias tradicionais de superioridade masculina para o exercício da liderança; equívoco que até mesmo algumas mulheres compartilham e que contribue para a desigualdade laboral entre mulheres e homens.
As unidades de análise para avaliar neste estudo foram: a) liderança e feminismo, b) políticas de gênero, políticas da subjetividade, c) ideias negativas sobre poder e liderança, d) características de mulheres líderes e) mulheres e liderança.
application/pdf
es
Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
Revista Científica de UCES, 20(1), 20-44 (2016)
https://www.uces.edu.ar/journalsopenaccess/index.php/cientifica/article/view/387
Psicoanálisis
Género
Mujeres
Liderazgo
Poder
Subjetividad
Instituciones
Equidad social
Retos y obstáculos en el liderazgo de mujeres psicoanalistas mexicanas
Article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URL
http://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/bitstream/123456789%2F4036/1/Retos_Rosalba+Bueno.pdf
File
MD5
98d07209886df2af6d1b940586598fc0
448639
application/pdf
Retos_Rosalba Bueno.pdf
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/40372017-12-19T12:41:13Zhdl_123456789_4034
DSpace en UCES
author
Gastrón, Andrea L.
2017-12-15T15:15:34Z
2017-12-15T15:15:34Z
2016
Gastrón, A. L. (2016). Sor Juana en contexto. Apuntes para la biografía socio-jurídica de una genia. Revista Científica de UCES, 20(1), 45-70.
2591-5266
http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/4037
El presente trabajo se propone indagar en las razones por las que algunas figuras del mundo artístico, y en especial Sor Juana Inés de la Cruz, consideradas “genios” o “genias”, despiertan un gran interés sociológico. Para ello, y en la medida en que está concebido a partir de un enfoque de género, este escrito reconoce un transcurrir por ciertos lugares incómodos.
Reflexionamos acerca del derecho, del arte, de la sociedad, y de los múltiples y complejos vínculos que se entablan entre ellos. Al pasar, damos cuenta también de ciertas estrategias de producción intelectual de Sor Juana en un mundo particularmente hostil. Entre estas estrategias, mencionamos el camuflaje desde temprana edad, la elección por un estilo de vida alejado de la esfera familiar y doméstica, y el establecimiento de relaciones soterradas con el poder de turno.
The present article is intended to investigate the reasons why some figures of the artistic world, and specially Sor Juana Inés de la Cruz, considered “genius”, attract a great sociological interest. To do so, and as long as it is conceived from a gender perspective, this paper traverses certain uncomfortable places.
We reflect upon law, art, society, and upon the multiple and complex interactions between them. Besides, we report Sor Juana’s strategies of intellectual production in a particularly hostile environment. Among these strategies, we mention the camouflage from an early age, a lifestyle choice distant from domestic and family spheres, and the establishment of buried relationships with the authority in place.
O presente trabalho se propõe indagar nas razões pelas quais algumas figuras do mondo artístico, e em especial Sor Juana Inés de la Cruz, consideradas “gênios” ou “gênias”, apresentam um grande interesse sociológico. Para o efeito, e na medida em que foi concebido desde um enfoque de gênero, esse escrito reconhece um decorrer por certos lugares incômodos.
Refletimos sobre o direito, a arte, a sociedade, e as ligações múltiplas e complexas entre eles. Ao passar, damos também conta de certas estratégias de produção intelectual de Sor Juana num mundo particularmente hostil. Entre essas estratégias, mencionamos a camuflagem desde muito cedo, a escolha por um estilo de vida afastado da esfera familiar e doméstica, e o estabelecimento de relações soterradas com o poder de turno.
application/pdf
es
Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
Revista Científica de UCES, 20(1), 45-70 (2016)
https://www.uces.edu.ar/journalsopenaccess/index.php/cientifica/article/view/389
Género
Mujeres
Igualdad de oportunidades
Sociología
Arte
Derecho
Poesía
Sor Juana en contexto. Apuntes para la biografía socio-jurídica de una genia
Article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URL
http://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/bitstream/123456789%2F4037/1/Sor+Juana_Gastr%C3%B3n.pdf
File
MD5
72a9875be5edb2cb0dcdb533b38f2920
399777
application/pdf
Sor Juana_Gastrón.pdf
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/40382017-12-19T12:42:09Zhdl_123456789_4034
DSpace en UCES
author
Rossi, Luisa
2017-12-15T16:08:11Z
2017-12-15T16:08:11Z
2016
Rossi, L. (2016). Transicionalidad y pareja: nuevos retos de las mujeres modernas. Revista Científica de UCES, 20(1), 71-97.
2591-5266
http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/4038
La presente investigación tiene el objetivo de conocer los retos que enfrentan mujeres jóvenes, que atraviesan por la transicionalidad entre una organización familiar tradicional y el establecimiento de una relación de pareja innovadora, así como sus estrategias de negociación para poder desenvolverse positivamente en estas nuevas condiciones. Se entrevistó a 10 mujeres entre 28 y 35 años de edad, con un trabajo remunerado y que han establecido relaciones conyugales formales o informales caracterizadas como innovadoras y/o transicionales. Se realizaron entrevistas semi-estructuradas en profundidad. Se clasificaron en dos grupos, aquellas mujeres que se acercaban más a lo tradicional y aquellas que se acercaban más a lo innovador. Las diferencias y similitudes entre ambos grupos, dan testimonio de la transicionalidad, ya que se encuentran entre lo tradicional y lo innovador, intentan el cambio, y algunas de ellas chocan con barreras internas y/o externas que les impiden asumirse como innovadoras.
A presente pesquisa tem por objetivo identificar os desafios que enfrentam mulheres jovens que atravessam transição entre uma organização familiar tradicional e o estabelecimento de uma relação de casal inovadora, bem como as estratégias de negociação que utilizam para poder desenvolver-se positivamente nestas novas condições. Foram entrevistadas 10 mulheres (entre 28 e 35 anos de idade), com emprego remunerado, as quais haviam estabelecido relações conjugais formais ou informais caracterizáveis como inovadoras e/ou transicionais. Foram conduzidas entrevistas em profundidade semi-estruturadas, não-padronizadas e abertas. As entrevistadas foram reunidas em dois grupos: daquelas mulheres envolvidas em relações que se aproximavam mais ao tradicional e daquelas que se aproximavam mais ao inovador. As diferenças e semelhanças entre os dois grupos dão testemunho do transicional, na medida em que, por se encontrarem entre o tradicional e o inovador, ao tentar mudar, algumas delas se chocam contra barreiras internas e/ou externas que as impedem de se assumir como inovadoras.
This research seeks to understand the challenges that young women face through the transition between a traditional family and the establishment of an innovative relationship, especially with their negotiation skills to thrive in these new conditions. I interviewed 10 women between 28 and 35 years old, who have a remunerated job and have established a formal or informal conjugal relationship characterized as innovative and/or transitional. The in-depth interviews were semi- structured. They were classified in two groups, women closer to a traditional type of relationship and those that were closer to an innovative one. The differences and similarities between the two groups attest for a transitional process in which women are changing towards an innovative type while struggling with internal and/or external barriers that hamper a full recognition as innovative.
application/pdf
es
Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
Revista Científica de UCES, 20(1), 71-97 (2016)
https://www.uces.edu.ar/journalsopenaccess/index.php/cientifica/article/view/390
Psicoanálisis
Género
Equidad social
Mujeres
Pareja
Familia
Transicionalidad y pareja: nuevos retos de las mujeres modernas
Article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URL
http://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/bitstream/123456789%2F4038/1/Transicionalidad_Rossi.pdf
File
MD5
20fc6e9339189459abc9bc60da69147c
391481
application/pdf
Transicionalidad_Rossi.pdf
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/40392017-12-19T12:43:27Zhdl_123456789_4034
DSpace en UCES
author
Gómez Rojas, Gabriela V.
2017-12-15T16:11:35Z
2017-12-15T16:11:35Z
2016
Gómez Rojas, G. V. (2016). Exploraciones sobre la movilidad matrimonial de mujeres y varones en la Argentina. Revista Científica de UCES, 20(1), 98-128.
2591-5266
http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/4039
El presente artículo tiene como objetivo realizar las primeras exploraciones sobre la movilidad matrimonial de mujeres y varones, en las zonas urbanas de Argentina.
El trabajo de investigación se centró en el empleo de datos secundarios de tres fuentes diferentes para dar cuenta de aspectos distintos: Censo Nacional de Población y Viviendas 2010, la Encuesta Anual de Hogares Urbanos elaborada por INDEC en el año 2010 e información proveniente de dos relevamientos del 2007 y 2010, del Instituto de Investigaciones Gino Germani, de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Como esquema de análisis de clase se empleó el esquema neo-weberiano de John Goldthorpe.
Los hallazgos aquí presentados muestran en términos generales, que tanto varones como mujeres tienen la probabilidad de ascender vía el matrimonio, en proporciones bastante similares, siendo las mujeres amas de casa las que menos posibilidad de ascenso evidencian mediante esta vía.
This article has as objective the first explorations on the mobility of women and men, in the urban areas of Argentina. The research work focused on the use of secondary data from three different sources to account for different aspects: National Population and Housing Census 2010, the Annual Urban Household Survey developed by INDEC in 2010 and information from two surveys 2007 and 2010, from the Gino Germani Research Institute, Faculty of Social Sciences, University of Buenos Aires. As a schema of class analysis the neo-Weberian scheme of John Goldthorpe was used.
The findings presented here show, in general terms, that both males and females are likely to ascend via marriage, in very similar proportions, with female housewives being less likely to be promoted through this route.
Este artigo tem como objetivo fazer as primeiras explorações sobre a mobilidade conjugal de mulheres e homens em áreas urbanas da Argentina. A investigação incidiu sobre o uso de dados secundários de três fontes diferentes para explicar diferentes aspectos: Censo Nacional da População e Habitação 2010, oanual Domicílios Urban compilado pelo INDEC em 2010 e informações de dois inquéritos 2007 e 2010, o Instituto de Investigação Gino Germani, Faculdade de Ciências Sociais da Universidade de Buenos Aires. O esquema de análise de classe é empregado o esquema neo-weberiana de John Goldthorpe. Os resultados aquí apresentados mostram em termos gerais, que homens e mulheres possam ascender via casamento em proporções bastante semelhantes, as donas de casa sendo o menos chance de avanço evidenciado por esta via.
application/pdf
es
Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
Revista Científica de UCES, 20(1), 98-128 (2016)
https://www.uces.edu.ar/journalsopenaccess/index.php/cientifica/article/view/391
Género
Mujeres
Varones
Matrimonio
Datos estadísticos
Exploraciones sobre la movilidad matrimonial de mujeres y varones en la Argentina
Article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URL
http://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/bitstream/123456789%2F4039/1/Exploraciones_G%C3%B3mez+Rojas.pdf
File
MD5
7c2f2beac372884316639671b039e7b2
556819
application/pdf
Exploraciones_Gómez Rojas.pdf
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/40402017-12-19T12:54:11Zhdl_123456789_4034
DSpace en UCES
author
Cantore, Laura M.
2017-12-15T16:14:21Z
2017-12-15T16:14:21Z
2016
Cantore, L. M. (2016). Igualdad de los cariotipos ante la Ley. Revista Científica de UCES, 20(1), 129-179.
2591-5266
http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/4040
El objetivo general de esta investigación es hacer visible la multiplicidad de cuerpos intersexuales y su exclusión del mundo de lo “natural”, para cuestionar el binario hegemónico heteronormado y las intervenciones normalizadoras cosméticas. Utilizo los registros biológicos jurisprudenciales de Argentina y Colombia entre los años 1994 y 2015.
En esta investigación, doy cuenta de la diversidad sexual desde la biología, mostrando, a partir de la noción de cariotipo, la existencia de múltiples sexos diferentes al binario hembra-macho. En esta ocasión, profundizo mi tesis doctoral en la que defendí la posibilidad de que la intersexualidad sea considerada una postura identitaria, para lo cual, despliego las diferentes formas biológicas de intersexualidad que aparecen en la jurisprudencia.
Me interesa evidenciar que existen tantos sexos como cariotipos humanos viables, con cuerpos, genitalidades y erotismos propios, que exceden ampliamente los límites impuestos por el paradigma heteronormativo. Las nociones de diversidad, igualdad y autonomía personal son los cimientos de mi propuesta.
The general objective of this research is to make visible the multiplicity of intersexual bodies and their exclusion from "natural" world, to put in question the heteronormative hegemonic binary and cosmetic normalizing interventions. I use the biological records of jurisprudence of Argentina and Colombia between the years 1994-2015.
In this research, I show the sexual diversity from biology showing, from the notion of karyotype, the existence of multiple sexes different from the male and female binary. Now I deepen my doctoral thesis in which I defended the possibility of intersexuality being considered an identity stance, for which I deployed the different biological forms of intersexuality that appear in jurisprudence.
I am interested in evidencing that there are as many sexes as viable human karyotypes with their own bodies, genitalities and erotisms that far exceed the limits imposed by the heteronormative, strengthening the notions of diversity, equality, and personal autonomy.
O objetivo geral desta pesquisa é fazer visível a multiplicidade de corpos intersexuais e sua exclusão do mundo do “natural” para questionar o binário hegemônico heteronormado e as intervenções normalizadoras cosméticas. Utilizo os registros biológicos jurisprudenciais da Argentina e da Colômbia entre os anos 1994-2015. Nesta investigação apresento a diversidade sexual desde a biologia mostrando, a partir da noção de cariótipo, a existência de múltiples sexos diferentes ao binário fêmea-macho. Agora aprofundo minha tese doutoral na qual defendi a possibilidade de que a intersexualidade seja considerada uma posturaidentitária, para isso, desdobro as diferentes formas biológicas de intersexualidade que aparecem na jurisprudência. Meu interesse é evidenciar que existem tantos sexos como cariótipos humanos viáveis com corpos, genitalidades e erotismos próprios que excedem amplamente os limitem impostos pelo paradigma heteronormativo.
application/pdf
es
Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
Revista Científica de UCES, 20(1), 129-179 (2016)
https://www.uces.edu.ar/journalsopenaccess/index.php/cientifica/article/view/392
Género
Aspectos biológicos
Desarrollo personal
Subjetividad
Identidad sexual
Igualdad de oportunidades
Igualdad de los cariotipos ante la Ley
Article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URL
http://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/bitstream/123456789%2F4040/1/Igualdad_Cantore.pdf
File
MD5
98e068f51dfa18b5b3b68bb14c8f3dba
617841
application/pdf
Igualdad_Cantore.pdf
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/40412017-12-19T12:55:27Zhdl_123456789_4034
DSpace en UCES
author
Briseño Mendoza, Alicia
2017-12-15T16:16:20Z
2017-12-15T16:16:20Z
2016
Briseño Mendoza, A. (2016). Formación académica y relación de pareja en mujeres mexicanas. El caso de las psicoanalistas, un estudio cualitativo. Revista Científica de UCES, 20(1), 180-215.
2591-5266
http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/4041
Se presentan los resultados de una investigación exploratoria en torno a las dificultades que enfrentan las analistas en su desarrollo de carrera en relación con sus vínculos familiares, durante su formación psicoanalítica, y la manera en la que oscilan entre la conciliación y el conflicto al interior de su relación de pareja.
Utilizando el modelo etnográfico de Clifford Geertz, una investigadora “nativa” relata los resultados de diez entrevistas en profundidad a mujeres mexicanas heterosexuales, y el modo en que se fue entramando la urdimbre en la que ocurrió su formación psicoanalítica, sus vicisitudes familiares, personales y de pareja. Se establecen seis categorías: temas sobre pareja, uso del tiempo, afectos, uso del dinero, género e identidad psicoanalítica.
Los detalles de estas categorías muestran un recorrido longitudinal a través de los seis años que duró la formación psicoanalítica. Se identifican algunos de los problemas que tiene que enfrentar la analista al optar por un camino de independencia, autonomía, éxito y empoderamiento a través de su profesionalización, mientras intenta conciliarlo con su relación de pareja.
This paper shows the results of an exploratory research on the difficulties faced by female psychoanalysts during their training, and the way they compromise between conciliation and conflict with their partners in their relationships.
Using Clifford Geertz’s ethnographic model, ten in-depth interviews were conducted with heterosexual Mexican women by a “native” researcher, who explains the warp and weft of their psychoanalytic training, as well as the vicissitudes of their relationships and their personal and family lives. Six categories are identified: relationship issues, use of time, affections, use of money, gender and psychoanalytic identity, showing the six-year longitudinal path of their training.
This paper shows some of the problems faced by a woman who opts for the path of independence, autonomy, success and empowerment through professionalization, while attempting to compromise all this with their relationship.
Se apresentam os resultados de uma pesquisa exploratoria sobre as dificuldades que emfrentam as analistas durante a sua formaçao psicanalitica e a maneira em que oscilam entre a conciliaçao versus o conflito ao interior do seu relacionamento de casal.
Através das entrevistas em profundidade a 10 mulheres heterossexuais mexicanas e do modelo etnográfico de Clifford Geertz, a pesquisadora “nativa” nos relata como foi se dando a urdidura na que aconteceu a suas formaçoes como psicanalistas, as vicissitudes familiares, pessoais e de casal.
Divididas em categorias, os temas sobre o casal, o uso do tempo, os afetos, uso do dinheiro, o gênero e a identidade psicanalítica, nos mostram o percurso longitudinal durante os seis anos que compreenderam a formaçao. Estes sao os problemas aos quais se tem que enfrentar qualquer mulher que escolha o caminho da independência e a autonomia, o sucesso e o empoderamento através da sua profissionalizaçao, procurando conciliar com um relacionamento de casal
application/pdf
es
Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
Revista Científica de UCES, 20(1), 180-215 (2016)
https://www.uces.edu.ar/journalsopenaccess/index.php/cientifica/article/view/393
Género
Pareja
Identidad
Poder
Formación profesional
Estudios de casos
Formación académica y relación de pareja en mujeres mexicanas. El caso de las psicoanalistas, un estudio cualitativo
Article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URL
http://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/bitstream/123456789%2F4041/1/Formaci%C3%B3n_Brise%C3%B1o+Mendoza.pdf
File
MD5
af5e7c3fd108672e583e2c083f445327
803048
application/pdf
Formación_Briseño Mendoza.pdf
oai:dspace.uces.edu.ar:123456789/40422017-12-19T12:56:40Zhdl_123456789_4034
DSpace en UCES
author
Fuentes Valdivieso, Rocío
2017-12-15T16:18:24Z
2017-12-15T16:18:24Z
2016
Fuentes Valdivieso, R. (2016). Acoso grupal en el ámbito laboral. El sufrimiento subjetivo y los contextos culturales. Revista Científica de UCES, 20(1), 216-247.
2591-5266
http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/4042
Este trabajo muestra los resultados de un estudio sobre el análisis de la dominación masculina en el entorno laboral y su impacto en la salud de las mujeres. Se trata del enfoque del mobbing y la subjetividad femenina, ambos como factores que predominan en los ambientes laborales y que facilitan el surgimiento de los procesos de violencia en el trabajo.
Por medio de una perspectiva metodológica cualitativa y etnográfica se realiza la reconstrucción de historias laborales y de vida, así como los aspectos culturales que contribuyen a las experiencias de acoso que originan situaciones de discriminación y violencia.
En este contexto, se desarrollan alteraciones psicosomáticas dadas por las experiencias de dolor y sufrimiento prolongado originadas por la violencia laboral y en donde intervienen además conflictos que surgen por situaciones de dominio y poder entre géneros que provocan el desarrollo de odio que repercuten en alteraciones en la salud que afectan principalmente a las mujeres.
This work shows the results of a study on the analysis of male dominance in the workplace and its impact on the health of women. It's about the approach of mobbing and female subjectivity, both as factors predominate in the work environments and facilitate the emergence of proceedings on violence in workplace.
Through a qualitative and ethnographic perspective methodological reconstruction of life and work histories and cultural aspects contributing to the experiences of harassment situations that creates situations of discrimination and violence.
In this context, psychosomatic disorders given by the experiences of pain and prolonged suffering caused by workplace violence and wherein further conflicts arising from situations of domination and power between genres that cause the development of hatred that affect health disorders that primarily affect women.
Este trabalho mostra os resultados de um estudo sobre a análise do domínio masculino no local de trabalho e o seu impacto sobre a saúde das mulheres. Esta é a abordagem de mobbing e subjetividade feminina, tanto como fatores que prevalece no ambiente de trabalho e facilitar o aparecimento de processos violentos no trabalho.
Através de uma perspectiva de reconstrução metodológica qualitativa e etnográfica de vida e de trabalho e aspectos culturais que contribuem para as experiências de situações de assédio que causam a discriminação ea violência que é feito.
Neste contexto, distúrbios psicossomáticos dadas pelas experiências de dor e sofrimento causados pela prolongada violência no local de trabalho e em que novos conflitos decorrentes de situações de dominação e de poder entre os sexos que causam o desenvolvimento ódio afetando alterações envolvido desenvolver a saúde que afectam principalmente as mulheres.
application/pdf
es
Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/deed.es_AR
Revista Científica de UCES, 20(1), 216-247 (2016)
https://www.uces.edu.ar/journalsopenaccess/index.php/cientifica/article/view/394
Género
Mujeres
Acoso
Cultura
Trabajo
Relaciones laborales
Mobbing
Patriarcado
Acoso grupal en el ámbito laboral. El sufrimiento subjetivo y los contextos culturales
Article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URL
http://dspace.uces.edu.ar:8180/jspui/bitstream/123456789%2F4042/1/Acoso_Fuentes+Valdivieso.pdf
File
MD5
5dee4c81b3924b6047f0e9c64c401680
497194
application/pdf
Acoso_Fuentes Valdivieso.pdf