Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uces.edu.ar/jspui/handle/123456789/5358
Title: Adaptación del MacArthur Competence Assessment Tool for Treatment (MacCAT-T): Un instrumento para evaluar la toma de decisiones en adolescentes
Other Titles: Adaptation of the MacArthur Competence Assessment Tool for Treatment (MacCAT-T): An instrument for evaluating decision-making in adolescents
Authors: Rodríguez Quiroga de Pereira, Andrea
Bongiardino, Laura
Borensztein, Laura
Botero, Camila
Crawley, Alan
Vázquez, Natalia
Aufenacker, Saskia I.
Keywords: Adolescentes
Issue Date: Oct-2020
Publisher: Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
Citation: Rodríguez Quiroga de Pereira A., Bongiardino L., Borensztein L. … Aufenacker S. I. (2020). Adaptación del MacArthur Competence Assessment Tool for Treatment (MacCAT-T): Un instrumento para evaluar la toma de decisiones en adolescentes. Subjetividad y procesos cognitivos, 24(1), 143-168.
Abstract: Evaluar la capacidad de toma de decisiones en salud es un proceso complejo en adolescentes. El MacArthur Competence Assessment Tool for Treatment (MacCAT-T) permite estimar habilidades vinculadas a dicha capacidad. Esta herramienta fue adaptada para niños y adolescentes, pero no se dispone de versión en español. Objetivo: adaptar el MacCAT-T al español en su versión para adolescentes utilizando una situación estímulo. Muestra: los participantes fueron adolescentes entre 13 y 16 años (n=77) de edad sin diagnóstico clínico evidente. Materiales: se utilizó el MacCAT-T y el test de Raven. Resultados: el instrumento mostró propiedades psicométricas adecuadas. Se obtuvieron puntuaciones significativamente más elevadas en los adolescentes de 15 y 16 años en comparación con los de 13 y 14 años y no se evidenciaron diferencias de género. Discusión: esta entrevista semiestructurada es útil para complementar el juicio clínico al valorar la capacidad (cognitiva) para tomar decisiones en el ámbito de la salud.
Assessing decision-making capacity in health is a complex process in adolescents. The MacArthur Competence Assessment Tool for Treatment (MacCAT-T) makes it possible to estimate skills related to this ability. This tool was adapted for children and adolescents, but a Spanish version was not available. Objective: adapt the MacCAT-T to Spanish in its version for adolescents using a stimulus situation. Sample: the participants were adolescents between 13 and 16 years (n = 77) of age with no obvious clinical diagnosis. Materials: the MacCAT-T and the Raven test were used. Results: the instrument showed adequate psychometric properties. Notably higher scores were obtained in 15- and 16-year-olds compared to 13 and 14-year-olds and no gender differences were found. Discussion: this semi-structured interview is useful to complement clinical judgment when assessing the (cognitive) decision making capacity in the health field.
URI: https://dspace.uces.edu.ar/jspui/handle/123456789/5358
ISSN: 1852-7310
Appears in Collections:2020, v.24, n.1. Escalas y Cuestionarios

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Adaptacion_MacArthur_Rodriguez-Quiroga-Pereira_otros.pdf1.58 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons