Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uces.edu.ar/jspui/handle/123456789/577
Title: Vicisitudes del proceso de aprender
Other Titles: Vicissitudes of the learning process
Authors: Janin, Beatriz
Keywords: Psicología
Aprendizaje
Psicoanálisis
Niños
Issue Date: 2002
Publisher: Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)
Citation: Janin, B. (2002). Vicisitudes del proceso de aprender. Cuestiones de infancia, 6, 24-35.
Abstract: Aprender supone un trabajo psíquico, es un rendimiento en el que se entrecruzan los deseos y sus avatares, el yo y los ideales. Se desarrollan a lo largo del texto las vicisitudes del deseo de saber, los distintos tipos de memoria y sus avatares, así como las defensas y los modos de pensamiento. Se plantean, ligado a esto, diversas dificultades con relación al aprendizaje escolar: la ruptura de la trama representacional incons -ciente, la desmentida de un trozo de la realidad, la represión, la “copia” en lugar de la creación y los efectos de lo traumático. También los modos de la transmisión determinan diferentes efectos con relación al aprendizaje.
Learning entails a psychic work; it is a performance in which the wishes and their avatars and the Ego and the ideals become interwoven. In this text, we discuss the vicissitudes that befall the wish to know, the different types of memory and their fates, as well as the different defences and modes of thought. In this regard, some difficulties concerning learning at school are outlined: disruption of the unconscious representational fabric, the disavowal of a fragment of reality, repression, “copy” in lieu of creation and the effects that traumatic events may have. It is pointed out that the process or learning is also affected by the ways in which knowledge is transmitted.
URI: https://dspace.uces.edu.ar/jspui/handle/123456789/577
ISSN: 1666-812X
Appears in Collections:2002, v.6. [Aprendizaje]

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vicisitudes del proceso.pdf227.3 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons