Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uces.edu.ar/jspui/handle/123456789/81
Title: | Un espacio para el futuro |
Other Titles: | A space for the future |
Authors: | Lugones, Mercedes |
Keywords: | Psicología Psicoanálisis Psicoterapia |
Issue Date: | 2007 |
Publisher: | Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES) |
Citation: | Lugones, M. (2007). Un espacio para el futuro. Cuestiones de infancia, 11, 136-157. |
Abstract: | Este trabajo parte de una realidad muy difundida en nuestro tiempo: el miedo al futuro, e intenta un análisis que se sitúa entre las dimensiones sociocultural y subjetiva. Considera la superposición entre el sentido de catástrofe externa e interna, como un factor que potencia los estados de vacío y fragilidad, tan frecuentes en la clínica actual. Focaliza dos fenómenos que caracterizan nuestra época, la aceleración temporal y la sobreexposición mediática, no para extenderse hacia ámbitos de otras disciplinas sino para interrogarse sobre la posición del analista cuando surgen en la clínica. La exposición clínica intenta resaltar el tiempo del trabajo de transferencia y propone el futuro como una dimensión que convoca funciones para sostener transformaciones. A partir de estas consideraciones se avanzan algunas propuestas innovadoras en la práctica del análisis con niños y adolescentes. Las hipótesis teóricas se articulan a través de viñetas clínicas y de la presentación del caso de una terapia madre-niño The starting point of this paper is a pervasive reality of our times: fear of the future. It attempts to make an analysis that takes into account both the sociocultural and subjective dimensions. It maintains that the superimposition of feelings both of internal as well as external catastrophe potentiates the states of emptiness and fragility which are so frequent in current clinical practice. It draws attention on two phenomena that characterize our times: temporal acceleration and overexposure to the media, not to encroach on other disciplines, but rather to discuss what the position of the psychoanalyst should be when these phenomena arise in clinical practice. The clinical exposition attempts to highlight the peculiar temporality of the work of transference. It is suggested that the future is a dimension of life in which certain psychical functions can be called into play so that transformations may be sustained. From these considerations some innovative proposals regarding psychoanalysis with children and adolescents are forwarded. Theoretical hypothesis are articulated through clinical vignettes and the presentation of a case of mother-child therapy. Ce travail part d’une réalité très répandue en notre temps: la peur de l’avenir, et il tente une analyse qui se situe entre les dimensions socio-culturelle et subjective. Il considère la superposition entre les sentiments de catastrophe externe et de catastrophe interne, comme un facteur qui potentialise les états de vide et de fragilité, si fréquents dans la pratique actuelle. Il se concentre sur deux phénomènes qui caractérisent notre époque: l’accélération temporelle et la surexposition médiatique; non pas pour s’étendre dans les domaines de disciplines voisines, mais pour s’interroger sur la position de l’analyste quand elles surgissent dans la pratique. L’exposé clinique tente de mettre en lumière le temps du travail de transfert et propose l’avenir comme une dimension qui convoque des fonctions pour soutenir des transformations. En partant de ces considérations, quelques propositions innovatrices sont avancées, qui concernent la pratique de l’analyse avec des enfants et des adolescents. Les hypothèses théoriques s’articulent au moyen d’illustrations cliniques et par la présentation du cas d’une thérapie mère-fi ls. |
URI: | https://dspace.uces.edu.ar/jspui/handle/123456789/81 |
ISSN: | 1666-812X |
Appears in Collections: | 2007, v.11. Usos y abusos del diagnóstico en niños y adolescentes |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Un_espacio_para_el_futuro.pdf | 223.91 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License